VÄLKOMMEN TILL TEAM LILLA MY

Om att ankra!

På ”Lilla My” använder vi två ankare. Ett 7,5 kg Danforthankare för mjukare bottnar och en 6 kg Dragg för ankring på stenbotten. Framför ankaret är 5 meter tung kortlänkad kätting i 10 mm dimension fäst. Kättingen kopplas till ankaret med ett schackel för snabbt och smidigt byte mellan de båda ankarna. Fäst schackelskruven med ett buntband eller liknande så att den inte skruvar av sig vid nötning mot botten. Kätting är ett måste framför ankaret då den tynger ned ankarstocken mot botten och hjälper ankaret att fästa. 5 meter kätting är minimum för en båt i ”Lilla Mys” storlek. Vi har sällan problem med att få ankaret att fästa men ju mindre kätting desto mer ankarlina måste man mata ut för att minska vinkeln och påfrestningen mellan båt och ankare. Köp några meter kätting mer än du tror du behöver om du ska fiska i strömt vatten!

OBS! Ska du använda en ankarupptagare (se längre ned) så är det viktigt att kättingen du köper väger mer än ankaret!

bild på ankare + kätting

Fäst kättingen i undersidan på ankaret

För säkrare ankring ska man fästa kättingen i bakre änden på ankaret. Detta för att man ska kunna dra loss ankaret baklänges ifall det kilar fast sig i botten. Fäst alltså schacklet i ankarets bakände. Lägg sedan kättingen längs med ankarstocken och fäst den med ett par buntband i ankarstockens övre fästpunkt. Det är viktigt att du ska kunna dra av buntbanden eller snöret med båtens motor. Vi brukar använda två buntband, storlek 100 x 2,5 mm. Kilar ankaret fast sig kör du med båten mot ankringspunkten och förbi. Buntbanden dras sönder och dragpunkten flyttas till ankarets bakre fäste. Det är bara att fortsätta att köra och dra loss ankaret baklänges. Ta inte in för mycket  ankarlina under denna manövern, då är det risk att vinkeln mellan ankarlina och botten blir för stor vilket medför att ankaret inte kommer loss. Allt detta fungerar fint på ankare av Brucetype eller på en Dragg. Danforthankaret kräver annorlunda behandling. Allt som oftast saknas ett bakre fäste på dessa ankare. Då får man antingen borra ett hål eller svetsa på en ögla i ankarets bakre ände. Det är inte heller möjligt att lägga kättingen längs ankarstocken på ett Danforthankare då den inte får plats mellan stock och flyn. Gör då så här:

  • Ta en rostfri vajer, typ en vinschvajer.

  • Gör två öglor i varje ände med hjälp av vajerlås. Använd kauser om det går så nöts inte vajern. Anpassa längden så att den går mellan ankarets bakre och slutar strax innan främre fästet.

  • Fäst fast vajern med schackel i ankarets bakre fäste och i kättingen.

När du ska ankra lägger du vajer tätt intill ankarstocken. Fäst buntbanden genom ankarets övre fäste och runt den kättingslänk som precis går in över stocken. Riggat och klart!

Bild på vajern

Bild på ankaret riggat med buntband

Bild på ankaret med avdragna buntband

Ankarlinan och ankring

Man behöver mer ankarlina än man tror. En tumregel är att ta djupet man ankrar på gånger tre och mata ut så mycket ankarlina vid ankring. Då ligger man för det mesta säkert utan att ankaret lossnar ur botten. Vid svagare ström kan man gå ned till dubbla ankardjupet och ibland mindre. Men pass på! Har man lite ankarlina ute i förhållande till djupet blir vinkeln mellan botten och ankarlina stor och ankaret riskera att ryckas loss ur botten, speciellt om det är sjögång. Har man lagt ankaret uppströms ett vrak riskera man att fastna i det om man inte är uppmärksam. Beräkna ankringspunkten med råge för att vara på säkra sidan.

Vanlig blå polypropylenlina går bra.

Polystersilke är bättre men dyrare.

 

Köp ankarlina i storförpackning. Den vanliga blåa polypropylenlinan i 8 – 10 mm dimension fungerar bra men tågvirke av polyester eller multifilament är mycket behagligare att handskas med då det är mjukt och följsamt och lättare att slå knopar med. Dock är det mycket dyrare. Dela upp ankarlinan i mindre delar, typ 100m, och splitsa öglor i ändarna. Gärna med kauser som nötningsskydd. Då kan du fästa ihop linlängderna med ett schackel och ta med så mycket lina du behöver för fisketuren. Det behövs kanske inte 500m ankarlina när man ska meta plattfisk på 15 meters djup. Märk din ankarlina! Det är mycket viktigt att veta hur mycket lina man har ute i vattnet. Det är viktigt att veta att man har tillräckligt med lina ute för att få ett bra ankarfäste. Vid ankring på specifika bottenformationer såsom vrak, kan strömmar spela roll då ankaret precis som din pilk kan driva med strömmen. Ankaret sjunker inte snabbare än pilken och är mer omfångsrikt. När du lägger ankaret uppströms vraket kommer det, beroende på hur starka strömmarna är, att driva mot vraket innan det tar botten. När sedan båten är framme över vraket har du mindre ankarlina ute än du tror och ankarfästet blir kanske för dåligt. Märk ankarlinan med vanlig eltejp i plast. Finns i många färger så att du kan gör många kombinationer.

Förberedelser för ankring

Ankarlinan ska alltid fästas i fören! Aldrig i aktern! En tvär akter mot strömmen kan dra ner och sänka båten om ankarlinan är kort. Fäst alltså linan i en knap eller pollare i fören. På en hardtopp-båt som ”Lilla My” vill man kanske inte klättra framme i fören med risk för att falla i vattnet när det går vågor. På vissa båtar är det också väldigt svårt att komma fram till den förliga knapen för att fästa linan. Detta är enkelt avhjälp. Gör en löplina;

  • Ta en repbit av lite mer än båtens dubbla längd.

  • Dra den genom akterknapen och fram genom förknapen eller genom vinschöglan. Välj det som passar bäst för er båt. Vi använder vinschöglan då vi inte har någon knap som sitter längs båtens mittlinje.

  • Dra tillbaka linan till aktern. Repändarna ska nu knytas ihop till en slinga. När du knyter ihop ändarna ska du samtidigt knyta fast en stor brandkårshake. Har du gjort rätt ska du bakifrån aktern kunna dra i ena delen av slingan så att brandkårshaken åker fram till fören.

Bild på båten med löplinan

Bild på brankårshake + anaklina

Vid ankring släpper du i ankaret från akterdäck. Medan det sjunker öppnar du brandkårshaken och trär i ankarlinan. Dra sedan i löplinan så att brandkårshaken kommer fram i fören. När brandkårshaken är i fören går ju ankarlinan där också. När ankaret nått botten släpper du ut så mycket lina du behöver och gör fast ankarlinan. Detta kan du nu göra i aktern eftersom ankarlinan lämnar båten i fören ändå. Knyt således fast linan i akterknapen. Behöver du släppa ut mer lina gör du det enkelt genom att lossa linan och låta ankarlinan löpa genom brandkårshaken i fören.

Dagersignal

Vid ankring ska en dagersignal sättas upp på båten. Den består av ett svart rund klot med en diameter på 60 cm och ska sättas upp så högt som möjligt. Dagersignalen visar andra båtar att du ligger för ankar så att de inte kör in i din ankarlina eller i din båt. Du kan tillverka dagersignalen en stor boll, typ en badboll som målas svart eller kläs in i något svart material. Eller kan du ta två runda masonit- eller plywoodskivor och trä dem i varandra så att de ser ut som en boll.

Att ankra

När du har hittat fiskestället du vill ankra på har du god hjälp av din navigator om den har plotter-funktion. Saker som påverkar din ankring är ström, vind och vågor. Dessutom har det betydelse hur du lägger båten i förhållande till dessa och hur du ställer motorn/rodret. Kör fram till din lilla markering på plottern som markerar fiskeplatsen. Gör en drift först för att kolla åt vilket håll strömmen går. Kör sedan mot strömmen upp till din markering ett par gånger. Lägg båten med olika sidor mot vinden och testa hur den driver ett par gånger. Du kan ju drivfiska under tiden. Ställ alltid motorn/rodret i mittläge varje gång. Din plotter kommer nu att rita ut dina drifter över fiskestället. De kommer antagligen att se lite olika ut. Troligen  kommer du driva ganska lika alla gånger du lagt babord respektive styrbord sida mot vinden. Nu kan du nu räkna ut ett medelvärde mellan de båda drifterna och förlänga den kursen förbi vraket när du ska ankra och då lägga båten rakt. Strama upp linan lätt hela tiden efter att du ankrat och driver mot fiskeplatsen. Det är lätt att komma fel. Ankrar man på 40 meters djup har man kanske 100-120 meter lina ute och det behövs inte mycket för att hamna fel då. Speciellt vinden kan ställa till problem. Är den hård och skiftande är det krångligt att ankra och att behålla positionen när man väl kommit rätt. Minsta vindkantring får båten att driva åt ett annat håll. Motsatsen kan också vara besvärligt. När det knappt är någon vind och ström alls, som det ibland är på Kattegatt, kan båten driva lite hur som helst. Lite vind eller helst ström är ett måste för att sträcka ankarlinan. Annars är risken att båten pendlar och snurrar åt olika håll när man ankrat. Fiskar man på vrak kan man då göra en skrotankring direkt i vraket. Använd gamla bockade armeringsjärn eller liknande som ankare. Ta en dubbelt så lång lina som djupet och dra den genom en ögla i skrotet och knyt ihop ändarna. Nu är ankarlinan dubbel och löper fritt genom öglan. Släpp skrotet rakt ned i vraket, behåll knuten i båten och bind fast. När du fiskat klart sitter garanterar skrotet fast i vraket. Lös då bara upp knuten och dra in din lina som ju löper fritt. OBS! Detta är bara tillrådigt vid mycket svag drift!

Om du hamnat fel

Hamnar du bara en bit fel vid ankringen kan du kanske styra dig rätt med ankarlinan eller motorn/rodret. Det sistnämnda ger liten effekt men är enklast, så börja med det. Sväng åt det håll du vill flytta dig åt. Hjälper inte det får du försöka styra dig rätt med ankarlinan. Genom att flytta ankarlinans fäste från fören och lite bakåt åt någon av sidorna får du båten att ställa sig snett mot strömmen och skära ut åt det hållet. Nu är det ju så att din båts sidor förmodligen inte är full med pollare att knyta i. Det behöver den inte heller vara. Ta ett rep och fäst en öppningsbar hake i den. Lägg andra änden i din akterpollare på motsatt sida dit du vill styra. Knyt inte fast den än. När du lägger båten snett mot strömmen blir påfrestningen på ankaret större och det kanske lossnar. Vill du förflytta dig åt styrbord, lägg linan runt babords akterpollare. Haken eller rullen ska du sedan fästa kring ankarlinan. Du måste nu skaffa dig slaklina. Kör upp lite mot strömmen med motorn. Nu kan du ta in lite av linan vid akterpollaren. Sluta kör och ankarlinan kommer att sträckas igen. Men nu kommer båten att ställa sig snett mot strömmen eftersom linan mellan akterpollaren och haken/rullen är kortare än båten. Ankarlinan kommer att gå i vinkel från fören och ut till haken/rullen som den är trädd genom och vidare ned till ankaret. Ju mer linan du tar in vid akterpollaren ju snedare kommer båten att ställa sig i strömmen och skära ut i en båge åt det håll fören pekar. När du lyckats styra dig rätt knyter du fast linan som du hela tiden bara haft snurrad runt akterpollaren. Men pass på! Ju mer båten ligger på tvären mot strömmen desto större blir påfrestningen på ankarfästet.

På en Hardtopp-båt använder du löplinan att styra med. Kör med motorn lite framåt så att du kan dra bak löplinans hake lite åt ena sidan och båten styr åt den motsatta. Ska du kunna styra åt båda hållen är det enklast om du har en löplina på var sida båten. Har du använt fel när du ankrade och behöver använda andra för att styra åt rätt håll får du köra lite framåt. Dra sedan tillbaka löplinan och knäpp ur ankarlinan. Dra den över rufftaket till den andra sidan och knäpp fast den i den löplinan och dra fram den till fören. Sedan kan du börja justera på den sidan.

Fungerar inget av det får du helt enkelt ankra om.

Ankarupptagning

När du fiskat klart kommer det tråkiga jobbet att ta upp ankaret. Att hala upp ett tungt ankare med kätting från stora djup med handkraft är inget kul. Vid stark ström är det ännu besvärligare då det är svårt att hålla igång båten mot strömmen under tiden ankaret halas upp. Kanske drar man sig för att ankra över huvud taget. Så behöver det inte vara. På ”Lilla My” halar vi inte en enda meter ankarlina för hand! Det enda vi behöver göra är att lyfta in ankare och kätting i båten. Vi använder en ankarupptagare.

Så här gör du den:

  • Du behöver en flytkropp som klarar att lyfta mer än vad ditt ankare och kätting väger. Snåla inte. Går det så välj något som lyfter i alla fall en och en halv gång ankaret och kättingens vikt. Vi använder en förtöjningsboj av cellplast från Biltema med en bärighet på 31 kilo. Ytan har vi klätt med glasfiberspackel för att den ska hålla. Du kan använda en boj, en eller flera fendrar eller helt enkelt en gammal stor plastdunk. Det viktiga är att den klarar att bära ankarutrustningens vikt och har något man kan fästa en lina i. Den ska göra motstånd i vattnet när du kör med den i så att den åker bakåt längs ankarlinan.

  • Under bojen ska du fästa en kortare lina, ca 50cm lång, och i linans ände ska det sitta en ankarupptagningsrulle eller en stor öppningsbar ring. Gör en rulle så sker upptagningen smidigare. Du behöver: en kölrulle, en mässingbult som väl går igenom kölrullen, två plattjärn av aluminium, ett par mindre rostfria bultar med muttrar, ett schackel samt en klappsprint.

    Bocka plattjärnen enligt skissen och borra hål för mässingbulten. Borra hål för de mindre bultarna och fäst ihop plattjärnen. Borra hål för schacklet längst upp. Lägg kölrullen till rätta mellan plattjärnen och trä igenom mässingbulten. Tryck ihop plattjärnen runt kölrullen. Men den ska kunna rulla på bulten! Gör nu ett märke på bulten strax utanför plattjärnet på gängsidan. Här ska du borra ett hål genom bulten lagom stort för din klappsprint. Borra i bulten. Fäst ihop grejorna, smörj mässingbulten med fett och bind på linan mellan rullen och flytkroppen – din ankarupptagare är klar!

Bild på hela anakrupptagaren Bild på specialrullen

För att ankarupptagaren ska fungera måste din ankarkätting väga mer än ditt ankare!

Så här använder du din ankarupptagare:

Du ligger och fiskar med ankarlinan fäst i fören och vill ta upp ankaret. Starta motorn och låt den gå på tomgång. Nu ska du fästa ankarlinan i aktern och samtidigt trä på ankarupptagaren på den. Har du en öppen båt gör du så här:

  • Ta med den lösa linan du har i båtens för till aktern utan att lossa den från pollaren i fören. Gör fast linan i akterpollaren.

  • Kör framåt mot ström/vind. Starta med att gör en liten gir så att du inte kör över linan. Lossa linan från pollaren i fören.

  • Nu sitter ankarlinan fast i din akter. Fortsätt kör framåt och förbi din ankringspunkt. Ankaret kommer att lossna och släppa från bottnen på grunda av ankarlinans motstånd i vattnet. Här är det viktigt att ha monterat med buntband så att ankaret har möjlighet att dras loss baklänges.

  • Öppna din ankarupptagare genom att dra ut klappsprinten och trä på den på ankarlinan. Att du använde plattjärn av aluminium är nu en fördel då de inte är så stumma. Du behöver inte dra ut hela bulten och ankarrullen utan kan öppna lite i ena änden bara. Sätt i klappsprinten.

  • Släng i ankarupptagaren och fortsätt köra. Ankarupptagaren kommer att åka med båten men samtidigt förflytta sig akterut eftersom den gör motstånd i vattnet. Allt mer av ankarlinan kommer att dras igenom rullen ända tills slutligen ankarkättingen dras igenom rullen. Att ha en rulle är nu bättre än en öppningsbar ring då kättingen smidigare rullar över rullen.

  • När all kätting dragits igenom ankarupptagaren hänger den på ena sidan och ankaret på andra. Nu rör sig ankarupptagaren i samma fart som båten. Du kan nu slå ifrån motorn. Ankaret kommer inte att rusa mot botten eftersom kättingen väger mer än det.

  • Nu kan du i lugn och ro driva tillbaka mot din ankarupptagare som ligger och flyter akter om dig och samtidigt ta in alla löslina som ligger och flyter. Stuva ned den fint i din ankarback så går ankringen smidigt nästa gång.

  • Kättingen och ankaret hänger under bojen på vars sin sida. När du tagit in all lina måste du lyfta in dem för hand tillsammans med bojen. Men det klarar du säkert!

Har du en HT-båt blir första momentet lite annorlunda men lika enkelt. Börja med att köra lite sakta. Dra tillbaka brandkårshaken i löslinan och knäpp ur ankarlinan. Ankarlinan sitter ju redan fäst i din akterpollare, så det är bara att följa instruktionerna därifrån.

Uppkörning av ankare  Ilyftning av ankare