Om
att ankra!
På ”Lilla My” använder vi två ankare. Ett 7,5 kg
Danforthankare för mjukare bottnar och en 6 kg Dragg för ankring på
stenbotten. Framför ankaret är 5 meter tung kortlänkad kätting i 10 mm
dimension fäst. Kättingen kopplas till ankaret med ett schackel för snabbt
och smidigt byte mellan de båda ankarna. Fäst schackelskruven med ett buntband
eller liknande så att den inte skruvar av sig vid nötning mot botten. Kätting
är ett måste framför ankaret då den tynger ned ankarstocken mot botten och
hjälper ankaret att fästa. 5 meter kätting är minimum för en båt i
”Lilla Mys” storlek. Vi har sällan problem med att få ankaret att fästa
men ju mindre kätting desto mer ankarlina måste man mata ut för att minska
vinkeln och påfrestningen mellan båt och ankare. Köp några meter
kätting mer än du tror du behöver om du ska fiska i strömt vatten!
OBS! Ska du använda en ankarupptagare (se längre ned) så är det viktigt att kättingen
du köper väger mer än ankaret!
Fäst kättingen i undersidan på
ankaret
För säkrare ankring ska man fästa kättingen i bakre änden
på ankaret. Detta för att man ska kunna dra loss ankaret baklänges ifall det
kilar fast sig i botten. Fäst alltså schacklet i ankarets bakände. Lägg sedan
kättingen längs med ankarstocken och fäst den med ett par buntband
i ankarstockens övre fästpunkt. Det är viktigt att du ska kunna dra av
buntbanden eller snöret med båtens motor. Vi brukar använda två buntband,
storlek 100 x 2,5 mm. Kilar ankaret fast sig kör du med båten mot
ankringspunkten och förbi. Buntbanden dras sönder och dragpunkten flyttas till
ankarets bakre fäste. Det är bara att fortsätta att köra och dra loss ankaret
baklänges. Ta inte in för mycket ankarlina under denna manövern, då är
det risk att vinkeln mellan ankarlina och botten blir för stor vilket medför att
ankaret inte kommer loss. Allt detta
fungerar fint på ankare av Brucetype eller på en Dragg. Danforthankaret kräver
annorlunda behandling. Allt som oftast saknas ett bakre fäste på dessa ankare.
Då får man antingen borra ett hål eller svetsa på en ögla i ankarets bakre
ände. Det är inte heller möjligt att lägga kättingen längs ankarstocken på
ett Danforthankare då den inte får plats mellan stock och flyn. Gör då så här:
-
Ta
en rostfri vajer, typ en vinschvajer.
-
Gör
två öglor i varje ände med hjälp av vajerlås. Använd kauser om det går
så nöts inte vajern. Anpassa längden så att den går mellan ankarets
bakre och slutar strax innan främre fästet.
-
Fäst
fast vajern med schackel i ankarets bakre fäste och i kättingen.
När du ska ankra lägger du vajer tätt intill ankarstocken.
Fäst buntbanden genom ankarets övre fäste och runt den kättingslänk som precis
går in över stocken. Riggat och klart!
Bild på vajern |
Bild på ankaret riggat med buntband |
Bild på ankaret med avdragna buntband |
Ankarlinan och ankring
Man behöver mer ankarlina än
man tror. En tumregel är att ta djupet man ankrar på gånger tre och mata ut så
mycket ankarlina vid ankring. Då ligger man för det mesta säkert utan att
ankaret lossnar ur botten. Vid svagare ström kan man gå ned till dubbla
ankardjupet och ibland mindre. Men pass på! Har man lite ankarlina ute i förhållande
till djupet blir vinkeln mellan botten och ankarlina stor och ankaret riskera
att ryckas loss ur botten, speciellt om det är sjögång. Har man lagt ankaret
uppströms ett vrak riskera man att fastna i det om man inte är uppmärksam.
Beräkna ankringspunkten med råge för att vara på säkra sidan.
![](images/Inbededfiles/tn_ankarlinablue.jpg)
Vanlig blå
polypropylenlina går bra. |
![](images/Inbededfiles/tn_ankarlinavit.jpg)
Polystersilke är bättre men dyrare.
|
Köp ankarlina i storförpackning.
Den vanliga blåa polypropylenlinan i 8 – 10 mm dimension fungerar bra men
tågvirke av polyester eller multifilament är mycket behagligare att handskas med
då det är mjukt och följsamt och lättare att slå knopar med. Dock är det mycket
dyrare. Dela
upp ankarlinan i mindre delar, typ 100m, och splitsa öglor i ändarna. Gärna
med kauser som nötningsskydd. Då kan du fästa ihop linlängderna med ett schackel
och ta med så mycket lina du behöver för fisketuren. Det behövs kanske inte
500m ankarlina när man ska meta plattfisk på 15 meters djup. Märk din
ankarlina! Det är mycket viktigt att veta hur mycket lina man har ute i
vattnet. Det är viktigt att veta att man har tillräckligt med lina ute för
att få ett bra ankarfäste. Vid ankring på specifika bottenformationer såsom
vrak, kan strömmar spela roll då ankaret precis som din pilk kan driva med strömmen.
Ankaret sjunker inte snabbare än pilken och är mer omfångsrikt. När du lägger
ankaret uppströms vraket kommer det, beroende på hur starka strömmarna är,
att driva mot vraket innan det tar botten. När sedan båten är framme över
vraket har du mindre ankarlina ute än du tror och ankarfästet blir kanske för
dåligt. Märk ankarlinan med vanlig eltejp i plast. Finns i många färger så
att du kan gör många kombinationer.
Förberedelser för ankring
Ankarlinan ska alltid fästas i fören! Aldrig i
aktern! En tvär akter mot strömmen kan dra ner och sänka båten om ankarlinan
är kort. Fäst alltså linan i en knap eller pollare i fören. På en hardtopp-båt
som ”Lilla My” vill man kanske inte klättra framme i fören med risk för att
falla i vattnet när det går vågor. På vissa båtar är det också väldigt svårt att
komma fram till den förliga knapen för att fästa linan. Detta är
enkelt avhjälp. Gör en löplina;
-
Ta
en repbit av lite mer än båtens dubbla längd.
-
Dra den genom akterknapen och fram genom förknapen eller genom vinschöglan.
Välj det som passar bäst för er båt. Vi använder vinschöglan då vi inte har
någon knap som sitter längs båtens mittlinje.
-
Dra
tillbaka linan till aktern. Repändarna ska nu knytas ihop till en slinga. När
du knyter ihop ändarna ska du samtidigt knyta fast en stor brandkårshake.
Har du gjort rätt ska du bakifrån aktern kunna dra i ena delen av slingan
så att brandkårshaken åker fram till fören.
Bild på båten med löplinan |
Bild på brankårshake + anaklina |
Vid ankring släpper du i ankaret från akterdäck.
Medan det sjunker öppnar du brandkårshaken och trär i ankarlinan. Dra sedan i
löplinan så att brandkårshaken kommer fram i fören. När brandkårshaken är i
fören går ju ankarlinan där också. När ankaret nått botten släpper du ut så
mycket lina du behöver och gör fast ankarlinan. Detta kan du nu göra i aktern
eftersom ankarlinan lämnar båten i fören ändå. Knyt således fast linan
i akterknapen. Behöver du släppa ut mer lina gör du det enkelt genom att
lossa linan och låta ankarlinan löpa genom brandkårshaken i fören.
Dagersignal
Vid ankring ska en dagersignal sättas upp på båten.
Den består av ett svart rund klot med en diameter på 60 cm och ska sättas upp
så högt som möjligt. Dagersignalen visar andra båtar att du ligger för
ankar så att de inte kör in i din ankarlina eller i din båt. Du kan tillverka dagersignalen en stor boll, typ en badboll
som målas svart eller kläs in i något svart material. Eller kan du ta två
runda masonit- eller plywoodskivor och trä dem i varandra så att de ser ut som
en boll.
Att ankra
När du har hittat fiskestället du vill ankra på har du
god hjälp av din navigator om den har plotter-funktion. Saker som påverkar din
ankring är ström, vind och vågor. Dessutom har det betydelse hur du lägger båten
i förhållande till dessa och hur du ställer motorn/rodret. Kör fram till din
lilla markering på plottern som markerar fiskeplatsen. Gör en drift först för
att kolla åt vilket håll strömmen går. Kör sedan mot strömmen upp till din
markering ett par gånger. Lägg båten med olika sidor mot vinden och testa hur
den driver ett par gånger. Du kan ju drivfiska under tiden. Ställ alltid
motorn/rodret i mittläge varje gång. Din plotter kommer nu att rita ut dina
drifter över fiskestället. De kommer antagligen att se lite olika ut. Troligen
kommer du driva ganska lika alla gånger du lagt babord respektive
styrbord sida mot vinden. Nu kan du nu räkna ut ett medelvärde mellan de
båda drifterna och förlänga den kursen förbi vraket när du ska ankra och då
lägga båten rakt. Strama upp linan lätt hela tiden efter att du ankrat och
driver mot fiskeplatsen. Det är lätt att komma fel. Ankrar man på 40 meters djup
har man kanske 100-120 meter lina ute och det behövs inte mycket för att hamna
fel då. Speciellt vinden kan ställa till problem. Är den hård och skiftande
är det krångligt att ankra och att behålla positionen när man väl kommit rätt.
Minsta vindkantring får båten att driva åt ett annat håll. Motsatsen kan
också vara besvärligt. När det knappt är någon vind och ström alls, som
det ibland är på Kattegatt, kan båten driva lite hur som helst. Lite vind
eller helst ström är ett måste för att sträcka ankarlinan. Annars är
risken att båten pendlar och snurrar åt olika håll när man ankrat. Fiskar
man på vrak kan man då göra en skrotankring direkt i vraket. Använd gamla
bockade armeringsjärn eller liknande som ankare. Ta en dubbelt så lång lina
som djupet och dra den genom en ögla i skrotet och knyt ihop ändarna. Nu är
ankarlinan dubbel och löper fritt genom öglan. Släpp skrotet rakt ned i
vraket, behåll knuten i båten och bind fast. När du fiskat klart sitter
garanterar skrotet fast i vraket. Lös då bara upp knuten och dra in din lina
som ju löper fritt.
OBS! Detta är bara tillrådigt vid mycket svag drift!
Om du hamnat fel
Hamnar du bara en bit fel vid ankringen kan du kanske styra
dig rätt med ankarlinan eller motorn/rodret. Det sistnämnda ger liten effekt
men är enklast, så börja med det. Sväng åt det håll du vill flytta dig åt. Hjälper
inte det får du försöka styra dig rätt med ankarlinan. Genom att flytta
ankarlinans fäste från fören och lite bakåt åt någon av sidorna får du båten
att ställa sig snett mot strömmen och skära ut åt det hållet. Nu är det ju
så att din båts sidor förmodligen inte är full med pollare att knyta i. Det
behöver den inte heller vara. Ta ett rep och fäst en öppningsbar hake i den. Lägg andra änden i din akterpollare på motsatt sida dit du vill
styra. Knyt inte fast den än. När du lägger båten snett mot strömmen blir påfrestningen
på ankaret större och det kanske lossnar. Vill du förflytta dig åt styrbord,
lägg linan runt babords akterpollare. Haken eller rullen ska du sedan fästa
kring ankarlinan. Du måste nu skaffa dig slaklina. Kör upp lite mot strömmen
med motorn. Nu kan du ta in lite av linan vid akterpollaren. Sluta kör och
ankarlinan kommer att sträckas igen. Men nu kommer båten att ställa sig snett
mot strömmen eftersom linan mellan akterpollaren och haken/rullen är kortare
än båten. Ankarlinan kommer att gå i vinkel från fören och ut till
haken/rullen som den är trädd genom och vidare ned till ankaret. Ju mer linan
du tar in vid akterpollaren ju snedare kommer båten att ställa sig i strömmen
och skära ut i en båge åt det håll fören pekar. När du lyckats styra dig rätt
knyter du fast linan som du hela tiden bara haft snurrad runt akterpollaren. Men
pass på! Ju mer båten ligger på tvären mot strömmen desto större blir påfrestningen
på ankarfästet.
På en Hardtopp-båt använder du löplinan att styra med.
Kör med motorn lite framåt så att du kan dra bak löplinans hake lite åt ena
sidan och båten styr åt den motsatta. Ska du kunna styra åt båda hållen är
det enklast om du har en löplina på var sida båten. Har du använt fel när
du ankrade och behöver använda andra för att styra åt rätt håll får du köra
lite framåt. Dra sedan tillbaka löplinan och knäpp ur ankarlinan. Dra den över
rufftaket till den andra sidan och knäpp fast den i den löplinan och dra fram
den till fören. Sedan kan du börja justera på den sidan.
Fungerar inget av det får du helt enkelt ankra om.
Ankarupptagning
När du fiskat klart kommer det tråkiga jobbet
att ta upp ankaret. Att hala upp ett tungt ankare med kätting från stora djup
med handkraft är inget kul. Vid stark ström är det ännu besvärligare då
det är svårt att hålla igång båten mot strömmen under tiden ankaret halas
upp. Kanske drar man sig för att ankra över huvud taget. Så behöver det inte
vara. På ”Lilla My” halar vi inte en enda meter ankarlina för hand! Det
enda vi behöver göra är att lyfta in ankare och kätting i båten. Vi använder
en ankarupptagare.
Så här gör du den:
-
Du behöver en flytkropp som klarar att lyfta mer än vad ditt ankare och
kätting väger. Snåla inte. Går det så välj något som lyfter i alla fall en
och en halv gång ankaret och kättingens vikt. Vi använder en förtöjningsboj
av cellplast från Biltema med en bärighet på 31 kilo. Ytan har vi klätt med
glasfiberspackel för att den ska hålla. Du kan använda en boj, en eller
flera fendrar eller helt enkelt en gammal stor plastdunk. Det viktiga är att
den klarar att bära ankarutrustningens vikt och har något man kan fästa en
lina i. Den ska göra motstånd i vattnet när du kör med den i så att den åker
bakåt längs ankarlinan.
-
Under
bojen ska du fästa en kortare lina, ca 50cm lång, och i linans ände ska
det sitta en ankarupptagningsrulle eller en stor öppningsbar ring. Gör en
rulle så sker upptagningen smidigare. Du behöver: en kölrulle, en mässingbult
som väl går igenom kölrullen, två plattjärn av aluminium, ett par
mindre rostfria bultar med muttrar, ett schackel samt en klappsprint.
Bocka
plattjärnen enligt skissen
och borra hål för mässingbulten. Borra hål för
de mindre bultarna och fäst ihop plattjärnen. Borra hål för schacklet längst
upp. Lägg kölrullen till rätta mellan plattjärnen och trä igenom
mässingbulten.
Tryck ihop plattjärnen runt kölrullen. Men den ska kunna rulla på bulten!
Gör nu ett märke på bulten strax utanför plattjärnet på gängsidan. Här
ska du borra ett hål genom bulten lagom stort för din klappsprint. Borra i
bulten. Fäst ihop grejorna, smörj mässingbulten med fett och bind på
linan mellan rullen och flytkroppen – din ankarupptagare är klar! |
![](http://teamlillamy.se/images/Ankring/tn_Ankarupptagare.jpg) |
Bild på hela anakrupptagaren |
Bild på specialrullen |
För att ankarupptagaren ska fungera måste din ankarkätting
väga mer än ditt ankare!
Så här använder du din ankarupptagare:
Du ligger och fiskar med ankarlinan fäst i fören och vill
ta upp ankaret. Starta motorn och låt den gå på tomgång. Nu ska du fästa
ankarlinan i aktern och samtidigt trä på ankarupptagaren på den. Har du en öppen
båt gör du så här:
-
Ta
med den lösa linan du har i båtens för till aktern utan att lossa den från
pollaren i fören. Gör fast linan i akterpollaren.
-
Kör
framåt mot ström/vind. Starta med att gör en liten gir så att du inte kör
över linan. Lossa linan från pollaren i fören.
-
Nu
sitter ankarlinan fast i din akter. Fortsätt kör framåt och förbi din
ankringspunkt. Ankaret kommer att lossna och släppa från bottnen på
grunda av ankarlinans motstånd i vattnet. Här är det viktigt att ha
monterat med buntband så att ankaret har möjlighet att dras loss baklänges.
-
Öppna
din ankarupptagare genom att dra ut klappsprinten och trä på den på
ankarlinan. Att du använde plattjärn av aluminium är nu en fördel då de
inte är så stumma. Du behöver inte dra ut hela bulten och ankarrullen
utan kan öppna lite i ena änden bara. Sätt i klappsprinten.
-
Släng
i ankarupptagaren och fortsätt köra. Ankarupptagaren kommer att åka med båten
men samtidigt förflytta sig akterut eftersom den gör motstånd i vattnet.
Allt mer av ankarlinan kommer att dras igenom rullen ända tills slutligen
ankarkättingen dras igenom rullen. Att ha en rulle är nu bättre än en öppningsbar
ring då kättingen smidigare rullar över rullen.
-
När
all kätting dragits igenom ankarupptagaren hänger den på ena sidan och
ankaret på andra. Nu rör sig ankarupptagaren i samma fart som båten. Du
kan nu slå ifrån motorn. Ankaret kommer inte att rusa mot botten eftersom
kättingen väger mer än det.
-
Nu
kan du i lugn och ro driva tillbaka mot din ankarupptagare som ligger och
flyter akter om dig och samtidigt ta in alla löslina som ligger och flyter.
Stuva ned den fint i din ankarback så går ankringen smidigt nästa gång.
-
Kättingen
och ankaret hänger under bojen på vars sin sida. När du tagit in all lina
måste du lyfta in dem för hand tillsammans med bojen. Men det klarar du säkert!
Har du en HT-båt blir första momentet lite annorlunda men lika enkelt.
Börja med att köra lite sakta. Dra tillbaka brandkårshaken i löslinan och knäpp
ur ankarlinan. Ankarlinan sitter ju redan fäst i din akterpollare, så det är
bara att följa instruktionerna därifrån.
Uppkörning av ankare |
Ilyftning av ankare |
|