Vrakpositioner
Detta är endast positioner som redan finns ute på nätet. Jag har
positioner på runt 2000 vrak från Västkusten till Blekinge... :)
Är ni intresserade av att byta positioner så går det bra att skicka mig
ett mail!
Om positioner och system - Viktigt!
Positionerna i dessa listor är tagna bl.a. från danska dyksidan "Vragguiden". De som här är medtagna är
sådana som ligger inom de områden vi brukar fiska. Det finns
ytterligare tusentals positioner där att leta fram ur registren om du är
intresserad av fiskeplatser i andra områden. De flesta av följande är i
Vragguiden betecknade som "sikker position" d.v.s. "säker position".
De säkra positionerna är omräknade i WGS-84 format vilket inte alltid originalen
är. De står ofta i ED50-format. ED50 var ett gammalt referenssystem. WGS 84 är
det system som används nu. Se till att du har din navigator inställd på detta
annars stämmer inga positioner du får tag på!
Så här räknar du om positionerna från ED50 till WGS84. Latitud
- Longitud.
Har ni svårt att läsa tabellerna så kan man generellt sett säga att man i
södra Sverige ska dra bort 0,037 på latitudvärdet och 0,070 på
longitudvärdet.
56:04´200 -
12:38´200 i ED50 blir alltså 56:04´163 - 12:38´130 i WGS84. Man hamnar då ca 70 m åt SV från den ursprungliga
positionen.
För att ytterliggare komplicera det hela så kan man skriva en position på
flera sätt i samma system. Vanligen använder vi fiskare WGS 84-systemet och
skriver positionen i "Grader-minuter-decimalminuter". 56:04´163 betyder 56
grader 4 minuter och 163/1000 minuter Nord. Det är på detta sätt alla positioner
här och t.ex. på Vragguiden är skrivna. Tyvärr, för förvillningen skull, så kan
man skriva positionen på annat sätt också. Det vanligaste sättet utanför
fiskekretsar är att skriva positionen i "Grader-minuter-sekunder-decimalsekunder"
Så är t.ex. de positioner du ser på Google Earth skrivna.
Du kan inte använda dessa positioner att fiska på utan att omvandla dem. Det är
iofs enkelt. Ta bara sekunderna i positionen och dividera dem med 60 och
multiplicera sedan svaret med 1000 så har du decimalminuter istället för
sekunder.
På positionen 56:04´23,160 tar du alltså 23,156 och dividerar med 60 och
multiplicerar svaret med 1000 = 386. Din nu användbara position blir alltså
56:04´386
Se alltså också till att du har din navigator inställd på att visa "Grader-minuter-decimalminuter"
annars stämmer inga positioner du får tag på!
Ytterliggare system och sätt att skriva positioner finns. T.ex. så använder
Lantmäteriet ett system som heter Sweref 99 för tredimensionella kartor. Man
använder också RT90 för de vanliga tvådimensionella. Detta kallas Rikets
koordinatsystem. Den fundamentala skillnaden mellan systemen är att man i Sweref
99 också kan ange höjden. Man använder också en annan projektion, men
felmarginalen mellan systemen är försumbar. Det handlar om 1-3 decimeters
felmarginal. Skillnaden mellan dessa båda system och det vanliga sättet att skriva en
position är däremot stor då siffrorna inte skrivs på samma sätt. Det finns en
enkel omvandlare
här. Svaret du får i WGS 84 är dock skrivet i "Grader-minuter-sekunder-decimalsekunder"
vilket gör att du måste omvandla det enligt ovan angivna sätt innan du sätter in
positionen i navigatorn. Jag har dock inte testat praktiskt om omvandlingen från
Sweref/RT90 fungerar.
Pust.... det är mycket som är krångligt med detta.
Man ska alltså vara väldigt försiktig med att sätta alltför stor tilltro till
positioner som man hittar på internet. Om det inte uttryckligen står att de
är GPS-positioner i WGS 84 format så bör man misstänka att de inte är det.
Många positioner som ligger ute är gamla Decca-värden. Decca var det
landbaserade navigationssystem som rådde innan GPS blev tillgängligt. Det går
inte att överföra Decca-värdena till GPS-systemet direkt. Till det behövs
ett dataprogram och man måste också veta vilka Decca-fyrar som positionen är
tagen emot. Jag har inte fått det att fungera. Det kan således bli ett drygt
letande innan man hittar vraket man söker efter, om man gör det
överhuvudtaget.
|